Hoe werkt Wise: Stap-voor-stap gids 2024 

Als je geïnteresseerd bent in internationale geldtransfers met Wise, maar vragen hebt over hoe je het moet gebruiken, dan is deze gids voor jou. We gaan namelijk stap voor stap uitleggen hoe je geld kunt versturen en hoe je je Wise-account en alle functies kunt gebruiken.

Wise belangrijkste punten

  • Gratis een ​​account aanmaken

  • Direct naar de bankrekening van de ontvanger sturen (ze hebben geen Wise-account nodig)

  • Geld van je bank naar Wise sturen, die vervolgens de betaling voltooit (of gebruik een saldo dat je bij Wise hebt)

  • Middenkoers met een kleine transparante vergoeding

  • Fysieke betaalkaart

  • Virtuele betaalkaart

  • Veilige en gereguleerde financiële dienstverlener

  • Mogelijkheid tot beheer van +40 valuta op een rekening

  • Mogelijkheid tot het verkrijgen van lokale rekeninggegevens

Wat is Wise?

Laten we beginnen met vertellen wat Wise niet is: Wise is geen bank. Wat is Wise dan wel?

Een financiële dienstverlener die ervoor zorgt dat geld van punt A naar punt B komt. Makkelijk, snel en zonder onnodige kosten. Bij Wise kun je dus niet lenen, geen verzekeringen afsluiten en geen fysiek kantoor binnenlopen, maar je kunt wel al je geldzaken regelen waar ter wereld je ook bent. Met Wise kun je lokale valuta pinnen in het buitenland, aankopen doen in fysieke en online winkels en in een handomdraai geld overmaken of ontvangen in verschillende valuta.

Open je Wise account

Welke diensten biedt Wise in Nederland?

Ook in Nederland is het mogelijk om een Wise-account te openen. De volgende diensten worden in ons land aangeboden:

  • Wise Multivaluta-rekening

  • Betaalkaart (fysiek en digitaal)

  • Internationale overschrijvingen

  • Lokale rekeninggegevens

Wise Multivaluta-rekening:

Met de Wise Multivaluta-rekening kun je meerdere valuta's beheren vanuit één account. Hiermee kun je geld ontvangen, omzetten en uitgeven in verschillende valuta's, waardoor je kosten kunt besparen op valutaconversies en internationale transacties.

Wise Betaalkaarten

Met de fysieke Wise Betaalkaart kun je wereldwijd betalen in verschillende valuta's, rechtstreeks vanaf je Wise-rekening. De kaart biedt handige functies zoals contactloos betalen en geldopname bij pinautomaten over de hele wereld.

Je kunt bij Wise ook een virtuele betaalkaart krijgen. Hiermee kun je geen geld opnemen bij pinautomaten, maar wel heel gemakkelijk en snel betalen in verschillende valuta in online winkels.

Internationale overschrijvingen:

Wise maakt snelle en voordelige internationale overschrijvingen mogelijk naar bankrekeningen over de hele wereld. Je kunt geld verzenden in verschillende valuta's tegen de middenkoers, waardoor je tijd en vaak ook geld bespaart bij het overmaken van geld naar het buitenland.

Lokale rekeninggegevens

Wise biedt in Nederland ook lokale rekeninggegevens aan. Hiermee kun je als een local geld ontvangen en versturen.

Hoe werkt Wise? 

Je kunt snel en gemakkelijk een Wise-account openen om internationaal geld over te maken en valuta te wisselen. Registreer je gewoon op de website of via de mobiele app. Nadat je je account hebt aangemaakt, kun je geld overmaken vanaf je lokale bankrekening in je eigen valuta. Met dat geld kun je internationale overschrijvingen doen naar andere Wise-gebruikers of naar bankrekeningen wereldwijd.

Wise maakt gebruik van de mid-market wisselkoers, die nauwkeuriger en voordeliger is dan traditionele banken, en brengt transparante en lage kosten in rekening voor elke transactie. Je kunt bij je rekening ook meteen een Wise-kaart aanvragen (hier betaal je eenmalig verzendkosten voor). Met die kaart kun je wereldwijd in verschillende valuta's betalen, met de gratis virtuele kaart van Wise kun je online betalen. Het platform biedt ook een multivaluta-rekening, waarmee je meerdere valuta's kunt beheren vanuit één account.

Open je Wise account

Hoe verdient Wise geld?

Voor een rekening bij Wise hoef je geen abonnement af te sluiten en je hoeft geen maandelijkse kosten te betalen. Hoe kan dat eigenlijk? Hoe verdient Wise dan geld?

De financiële dienstverlener komt op verschillende manieren aan geld. Ten eerste verdienen ze geld via geldoverdrachtskosten en geldautomaatopnamekosten als klanten een maandelijks limiet overschrijden. Daarnaast brengt het bedrijf een bewaarvergoeding in rekening voor accountbalansen die €15.000 voor individuen en €70.000 voor bedrijven overschrijden. Verder rekent Wise een vast tarief voor draadoverboekingen aan gebruikers die Amerikaanse dollars willen ontvangen.

Wise is een peer-to-peer valutawisselplatform. In plaats van alleen maar overdrachten te faciliteren en een deel te nemen, onderhoudt Wise zelf gegroepeerde bankrekeningen in landen over de hele wereld. Dit betekent dat fondsen nooit daadwerkelijk internationale grenzen overschrijden, waardoor de noodzaak om op het SWIFT-systeem te vertrouwen wordt geëlimineerd en Wise de kosten zo laag mogelijk kan houden.

Hiervoor kun je Wise gebruiken

Wise is niet zomaar een rekening waar je je dagelijkse boodschappen mee kunt doen. De rekening kan voor veel verschillende doeleinden gebruikt worden.

Functies van Wise:

  • Geld verzenden in meer dan 40 valuta's

  • Meerdere valuta's aanhouden in één account

  • Valuta omzetten tegen de echte wisselkoers

  • Gebruik van een handige betaalpas

  • Zakelijke transacties uitvoeren

We zullen al deze functies in detail behandelen in de stapsgewijze gids hieronder.

Hoe open je een Wise rekening: stap voor stap 

Je kunt binnen een paar seconden een Wise rekening aanmaken. Dat kun je doen via de website van Wise of via de app. Afhankelijk van je locatie en je valuta moet je geverifieerd worden en extra documenten aanleveren. Zo open je een rekening:

Via de Wise website:

  1. Ga naar de Wise-website en klik op de knop om een nieuwe rekening te openen.

  2. Eenmaal ingelogd, navigeer je naar het gedeelte "Accounts" en klik je op de knop "Beginnen".

  3. Volg de instructies om je persoonlijke profiel in te vullen. Soms moet je documenten uploaden om je account te verifiëren. Zorg ervoor dat je alle benodigde documenten bij de hand hebt.

  4. Na verificatie kun je alle valuta activeren die je wilt beheren in je account. Hierdoor kun je geld ontvangen en verzenden in verschillende valuta's over de hele wereld.

  5. Ten slotte kun je een debetkaart bestellen die is gekoppeld aan je Wise-rekening, waarmee je gemakkelijk wereldwijd geld kunt uitgeven en ontvangen.

Via de app:

  1. Download de Wise app

  2. Klik op ‘register’

  3. Vul je e-mailadres in

  4. Bevestig

Het is via de app ook mogelijk om je aan te melden via je Google- of Facebookprofiel.

Welke documenten heb ik nodig om geverifieerd te worden bij Wise?

Bij Wise moet je identiteit in sommige gevallen geverifieerd worden. Dat doe je met een foto-ID, bewijs van adres en/of een foto van jou waarop je je ID vasthoudt.

Wanneer en hoe je geverifieerd wordt, hangt af van het bedrag dat je verzendt, de valuta die je verzendt en de hoeveelheid overschrijvingen die je hebt gemaakt.

Dit zijn de ID-documenten waar we om kunnen vragen:

- Paspoort

- Nationale identiteitskaart

Het kan ook zijn dat je gevraagd wordt om een adresbewijs.

Een geldig adresbewijs kan zijn:

  • Rekeningen voor nutsvoorzieningen: gas, elektriciteit of vaste telefoon (geen mobiele telefoonrekeningen)

  • Bank- of creditcardafschrift (foto/scans van een fysieke brief of pdf van afschrift)

  • Belastingaanslag van de gemeente, of een melding van de HMRC

  • Voertuigregistratie of belasting

  • Elk ander door de overheid of financiële instelling uitgegeven document

Een verificatie wordt over het algemeen binnen 2 tot 3 werkdagen afgerond. Als de verificatie is gelukt dan hoor je dat direct.

Zo open je een Wise zakelijke rekening

Je kunt bij Wise ook een zakelijke rekening openen. Dat kun je doen op de website en in de app van Wise. Hier is een stappenplan om een zakelijk Wise-account te openen:

  1. Ga naar de Wise-website of open de Wise-app en klik op ‘business’ in het menu.

  2. Je ziet nu de knop staan waarmee je het aanvraagproces kunt beginnen.

  3. Vul de benodigde gegevens in over jezelf en je bedrijf. Het gaat om informatie zoals je naam, bedrijfsnaam, adres en bedrijfsregistratienummer.

  4. Mogelijk moet je je account verifiëren voordat je transfers kunt uitvoeren. Volg de instructies om je bedrijfsaccount te verifiëren.

  5. Als je al een persoonlijke Wise-account hebt, kun je je nieuwe zakelijke account aan je bestaande account koppelen. Zo kun je beide accounts beheren met dezelfde inloggegevens.

Zodra je account is geopend en geverifieerd, kun je beginnen met het maken van betalingen, het ontvangen van geld en het uitvoeren van andere transacties. Je kunt gebruik maken van Wise API om je account te koppelen aan je zakelijke tools.

Hoe verifieer ik mijn bedrijf op Wise?

Je bedrijf verifiëren bij Wise is gemakkelijk, je volgt gewoon de volgende stappen:

  1. Log in op je Wise-account en ga naar bedrijfsinstellingen.

  2. Klik op de optie om je bedrijf te verifiëren. Afhankelijk van je locatie en de aard van je bedrijf, kan Wise mogelijk al om bepaalde documenten hebben gevraagd tijdens het aanmeldingsproces. Zo niet, dan wordt er nu gevraagd om de verificatie te starten.

  3. Upload de benodigde documenten. Je kunt gevraagd worden om identificatiedocumenten, een bewijs van adres en bedrijfsdocumenten.

  4. Zodra je alle vereiste documenten hebt geüpload, zal het verificatieteam van Wise je documenten beoordelen. Dit proces kan enkele werkdagen in beslag nemen, afhankelijk van de drukte en de complexiteit van de verificatie.

Zodra je bedrijf succesvol is geverifieerd, ontvang je een bevestigingsmail van Wise. Je kunt nu volledig gebruik maken van je Wise-bedrijfsaccount om internationale betalingen te doen, geld te ontvangen en andere financiële transacties uit te voeren.

Hoe schrijf je geld over met Wise?

Met Wise kun je geld verzenden in meer dan 40 valuta's. Je kunt bij Wise gebruik maken van een multivaluta-rekening, waarmee je verschillende valuta's kunt beheren vanuit één account. Je kunt dan geld ontvangen, omzetten en uitgeven in verschillende valuta's, wat handig is voor internationale transacties en om valutakosten te vermijden. Welke rekening van Wise je ook kies, geld verzenden via Wise kan binnen een paar klikken. Dit is wat je moet doen:

  1. Meld je aan bij Wise: Log in op je Wise-account of maak een nieuw account aan als je er nog geen hebt.

  2. Selecteer valuta en bedrag: Kies de valuta waarin je geld wilt verzenden en voer het bedrag in dat je wilt overmaken.

  3. Informatie ontvanger: Voer de gegevens van de ontvanger in, inclusief hun naam, bankrekeninggegevens en het land van bestemming.

  4. Kies betalingsmethode: Kies de gewenste betalingsmethode, zoals bankoverschrijving, creditcard of betaalpas.

  5. Bevestig: Controleer de details van je transactie en bevestig de betaling. Zodra de betaling is bevestigd, zal Wise het geld overmaken naar de ontvanger.

Welke gegevens heb je nodig van de ontvanger? 

De ontvanger van het geld dat je stuurt, hoeft geen Wise rekening te hebben. Het geld wordt in dat geval direct op de bankrekening van de ontvanger gestort. Om alles in goede banen te kunnen leiden heeft Wise gegevens van de ontvanger nodig. Welke gegevens dat precies zijn, hangt af van het land waar je het geld naartoe stuurt, maar over het algemeen gaat het om de volgende gegevens:

  • Naam van de ontvanger

  • Bankrekeningnummer of IBAN van de ontvanger

  • Naam van de bank van de ontvanger

  • Land van inwoning van de ontvanger

Overdrachtslimieten en door Wise ondersteunde betalingsmethoden

Bij Wise worden er verschillende betaalmethoden aangeboden waarmee je geld kunt verzenden. De eventuele limieten die gelden hangen af van de betaalmethode die je gebruikt. Hoe het precies zit, kun je lezen op deze pagina.

Dit zijn de betaalmethoden waarvan je gebruik kunt maken bij Wise:

  • Normale bankoverschrijving

  • Creditcard

  • iDEAL

  • Trustly

  • SOFORT

Normale bankoverschrijving

Met deze methode kun je geld rechtstreeks overmaken van je bankrekening naar de bankrekening van de ontvanger. De limiet voor normale bankoverschrijvingen is €1.2 miljoen

Creditcard

Met een creditcard kun je geld overmaken via het krediet dat je hebt bij je creditcardmaatschappij. De limiet voor creditcardtransacties is €10.000.

iDEAL

Met iDEAL kun je direct betalen via internetbankieren bij een van de deelnemende Nederlandse banken. De limiet voor iDEAL-transacties is €50.000.

Trustly

Trustly is een online betaalmethode waarmee je direct geld kunt overmaken van je bankrekening naar de ontvanger. De limiet voor Trustly-transacties is €1.2 miljoen.

SOFORT

SOFORT is een online betaalmethode waarmee je direct geld kunt overmaken van je bankrekening naar de bankrekening van de ontvanger. De limiet voor SOFORT-transacties is €25.000.

Zo stuur je geld van Wise naar Wise

Je kunt heel gemakkelijk geld van een Wise-rekening naar een andere Wise-rekening sturen. Je doet dit binnen een paar klikken binnen de app of via de Wise website. Zorg ervoor dat beide rekeningen daadwerkelijk open zijn, en dan hoef je alleen nog maar het e-mailadres van de ontvanger in te vullen om het door jou gekozen geldbedrag in de door jou gekozen valuta te verzenden.

Hoelang duurt een Wise naar Wise overschrijving?

Een overschrijving van je Wise-rekening naar een Wise-rekening duurt niet lang. Meestal is het binnen een paar seconden gepiept. Dit komt doordat Wise een peer-to-peer valutawisselplatform is. Omdat er geen tussenkomst is van een bank, kan de overschrijving veel sneller worden uitgevoerd.

Is een Wise naar Wise overschrijving gratis?

Als je geld van jouw Wise-rekening naar aan andere Wise-rekening stuurt en het gaat om dezelfde valuta, dan is de overschrijving gratis. Moet er valuta gewisseld worden, dan zijn er kosten aan de overschrijving verbonden.

Hoe kun je een Wise overschrijving annuleren?

Het kan voorkomen dat je een Wise overschrijving wil annuleren. Dit kan, maar niet als een overschrijving al voltooid is. Is de overschrijving nog niet afgerond, dan is het eerst wat je moet doen om te annuleren de status van je overschrijving checken in je account. Je kunt een overschrijving annuleren in de volgende gevallen:

  • Je hebt je overschrijving ingesteld, maar nog niet betaald 
  • Je geld is onderweg naar Wise 
  • Je geld wordt verwerkt

Kijk naar welke situatie bij jou past, en volg de stappen om een overschrijving te annuleren.

Je hebt je overschrijving ingesteld, maar nog niet betaald:

  1. Terwijl je bent ingelogd, ga naar Home.

  2. Kies de overschrijving die je wilt annuleren en kies Annuleren.

  3. Als je al Ik heb nu betaald hebt geselecteerd, moet je mogelijk opnieuw je bankgegevens invoeren.

  4. Zodra dit is gedaan, krijg je van een e-mail ter bevestiging dat je overschrijving succesvol is geannuleerd.

Je geld is onderweg naar Wise:

  1. Terwijl je bent ingelogd, ga naar Home.

  2. Kies de overschrijving die je wilt annuleren en kies Annuleren.

  3. Als je al Ik heb nu betaald hebt geselecteerd, moet je mogelijk opnieuw je bankgegevens invoeren.

  4. Zodra dit is gedaan, krijg je van een e-mail ter bevestiging dat je overschrijving succesvol is geannuleerd.

Je ziet mogelijk ook een andere melding voor dit punt, zoals "Je geld kan nog steeds op je bankrekening staan" of "Sorry, we hebben het geld nog niet ontvangen".

Dit is prima, je kunt nog steeds de knop Annuleren onder de overschrijving zien. Als je op dit punt annuleert, kan het nog enkele werkdagen duren voordat het geld wordt terugbetaald op je rekening, omdat het bij Wise moet aankomen voordat we het kunnen terugbetalen.

Je geld wordt verwerkt:

  1. Als je nog steeds de knop "Annuleren" onder de overschrijving ziet, kun je deze annuleren. Is dat niet het geval dan moet je contact opnemen met Wise zodat zij kunnen annuleren.

Hoe moet ik geld storten op mijn Wise account?

Er zijn verschillende manieren om geld toe te voegen aan je Wise account. Je kunt geld toevoegen via Wise zelf door te klikken op "Geld toevoegen" op de startpagina of op een specifieke balans. Selecteer het bedrag en de valuta, kies je betaalmethode en volg de betalingsstappen. Je kunt ook geld toevoegen via een directe bankoverschrijving. Log gewoon in op je online bankieren, voer een normale overschrijving uit en voeg de accountgegevens van je Wise-account toe. Zorg ervoor dat je dezelfde valuta verzendt als je Wise-balans heeft.

Hoe ontvang je geld met Wise?

Met Wise-accounts kun je lokale rekeninggegevens krijgen in verschillende valuta's. Dat is handig omdat je daarmee gemakkelijk geld kunt versturen en ontvangen in een bepaalde valuta, en dus kan betalen en ontvangen als een local.

Je kunt lokale rekeninggegevens krijgen in de volgende valuta:

  • Britse pond

  • Amerikaanse dollar

  • Australische dollar

  • Nieuw-Zeelandse dollar

  • Singaporese dollar

  • Roemeense lei

  • Canadese dollar

  • Hongaarse forint

  • Turkse lira

Welke gegevens moet ik aan de afzender verstrekken?

Om geld te kunnen ontvangen op je Wise-rekening moet je je accountgegevens aan de verzender van het geld doorgeven. Dat is alles.

Heb je een Wise-account nodig om een geldoverdracht van Wise te ontvangen?

Het is niet nodig om een Wise-rekening te hebben om geld te ontvangen van een Wise-rekening. Je kunt het geld namelijk direct vanaf een Wise-account op een reguliere bankrekening laten storten.

Wise kosten

Bij Wise worden kosten gerekend voor bepaalde transacties. Hieronder zie je wat voorbeelden van kosten die Wise rekent als je gebruik maakt van een bankoverschrijving.

Je verstuurtOntvanger krijgtKosten
1000 Euro858.79 GBP6.15 Euro
1000 Euro1078 USD6.61 Euro
  • Situatie op 7 mei 2024. Kijk op de Wise website op prijzenpagina voor meer informatie.

De kosten voor een overschrijving beginnen bij 0,35 % en hangen af van onder meer de manier van verzenden, de valuta en het land waar je geld naartoe stuurt. Om te controleren hoeveel een overschrijving kost, kun je een offerte aanvragen op de Wise-website.

Wise wisselkoers

Bij Wise wordt altijd de middenkoers gebruikt, dezelfde koers die je op Google vindt. Het gebruik van deze eerlijke wisselkoers vormt het belangrijkste verschil tussen Wise en traditionele banken, die vaak een andere wisselkoers hanteren en daarbij verborgen kosten in rekening brengen, waar ze niet altijd transparant over zijn.

Maar wat is nu eigenlijk de middenkoers? Banken en andere bedrijven bepalen vaak hun eigen wisselkoersen, maar de 'echte' wisselkoers wordt de middenkoers genoemd. Dit is het gemiddelde van de prijzen waartegen bankiers en investeerders valuta kopen en verkopen. Aangezien dit de koers is die door de markt zelf wordt vastgesteld, wordt deze beschouwd als de nauwkeurigste en eerlijkste wisselkoers die beschikbaar is. Dit is de wisselkoers die Wise hanteert voor alle overboekingen.

Hoe kom ik aan een Wise betaalkaart?

Een Wise betaalkaart aanvragen is eenvoudig en kan rechtstreeks vanuit je Wise-account worden gedaan. Nadat je de kaart hebt aangevraagd, wordt hij naar je verzonden op het door jou opgegeven adres. De Wise betaalkaart is een debetkaart waarmee je wereldwijd geld kunt uitgeven en ontvangen. Het is handig voor verschillende doeleinden, zoals het betalen voor aankopen in winkels, het doen van online-aankopen en voor het opnemen bij geldautomaten over de hele wereld. Om meer te weten te komen over hoe je de kaart kunt gebruiken, bekijk het artikel 'Wise betaalkaart review'.

Wise digitale betaalkaart

Met de Wise digitale betaalkaart die je aan kunt vragen als je een rekening bij Wise hebt geopend kun je heel gemakkelijk online betalingen verrichten. En het mooie is dat je geen verzendkosten hoeft te betalen. De virtuele betaalkaart is dus helemaal gratis.

Dit is hoe je de virtuele betaalkaart kunt aanvragen in de app:

  1. Tik op Kaart.

  2. Veeg op de app naar rechts tot je bij de sectie 'get your digital card' komt.

  3. Selecteer 'get your digital card'.

Dit is hoe je de virtuele betaalkaart kunt aanvragen op de website:

  1. Klik op Kaarten.

  2. Klik op Bestel een kaart.

  3. Op het nieuwe scherm klik je op 'Ontvang nu de jouwe'.

Hoe haal ik geld van mijn Wise-rekening?

Om geld van je Wise-rekening op te nemen, heb je verschillende opties, elk met zijn eigen kosten:

Pinnen bij een geldautomaat (ATM):

  1. Zoek een geldautomaat die Maestro-kaarten accepteert, omdat de Wise-betaalkaart een Maestro-kaart is.

  2. Steek je Wise-betaalkaart in de geldautomaat en volg de instructies op het scherm.

  3. Houd er rekening mee dat sommige geldautomaten extra kosten in rekening kunnen brengen voor het opnemen van geld. Wise brengt geen kosten in rekening voor geldopnames tot een bepaald bedrag per maand, maar er kunnen kosten in rekening worden gebracht voor opnames boven dit bedrag.

Geld overmaken naar je bankrekening:

  1. Log in op je Wise-account en ga naar het tabblad "Saldo en transacties".

  2. Klik op "Geld overmaken" en volg de instructies om geld over te maken naar je gekoppelde bankrekening.

  3. Wise rekent een kleine vergoeding voor het overmaken van geld naar je bankrekening. De vergoeding kan variëren afhankelijk van het bedrag en de valuta van de overboeking.

Houd er rekening mee dat je bij de geldautomaat zelf extra kosten in rekening worden gebracht voor geldopnames.

Hoe weet Wise welke valuta er gebruikt moet worden?

Als je betaalt met je Wise-kaart en de valuta die je nodig hebt op je rekening hebt staan, dan wordt het bedrag automatisch van je rekening afgehaald. Heb je de valuta niet in je account opgenomen, dan kun je nog steeds betalen. Wise rekent dan automatisch de laagste wisselkosten. Hier lees je er alles over.

Hoe gebruik je de Wise mobiele app?

De Wise-app is beschikbaar voor zowel iOS- als Androidgebruikers, en kun je downloaden vanuit de App Store (voor iOS) of de Google Play Store (voor Android). Nadat je de app hebt gedownload, kun je inloggen met je Wise-accountgegevens.

Wise neemt verschillende maatregelen om ervoor te zorgen dat je gegevens veilig zijn, zoals versleutelingstechnologieën om je persoonlijke en financiële informatie te beschermen. Bovendien biedt de app ook functies voor tweefactorauthenticatie, waardoor een extra beveiligingslaag wordt toegevoegd om ongeautoriseerde toegang te voorkomen.

Hoelang duurt een internationale geldoverschrijving met Wise?

Internationale overschrijvingen met Wise zijn meestal sneller dan bij traditionele banken. Dankzij slimme technologie zijn 45% van de Wise-overschrijvingen direct. In tegenstelling tot banken, die vaak gebruik maken van meerdere tussenbanken en verschillende verwerkingsstappen, verbindt Wise lokale bankrekeningen wereldwijd, waardoor overschrijvingen sneller verlopen. Bovendien duurt het slechts enkele minuten om een gratis Wise-account te openen.

Wie is de eigenaar van Wise?

Wise is opgericht door Kristo Käärmann en Taavet Hinrikus. Zij zijn niet de eigenaars van Wise want dat zijn de durfkapitaalfondsen die in ze hebben geïnvesteerd. Daarnaast heeft Wise bijna 2.000 actieve klanten beloond met een aandeel in het bedrijf, als erkenning voor hun betrokkenheid en vertrouwen.

Is Wise veilig?

Ja, Wise is veilig en wel om meerdere redenen. Allereerst wordt de financiële instelling gereguleerd, wat inhoudt dat het voldoet aan strenge wettelijke regelgevingen en dat er toezicht gehouden wordt op de activiteiten van Wise. Daarnaast maakt Wise gebruik van geavanceerde beveiligingstechnologieën, zoals encryptie en tweestapsverificatie, om ervoor te zorgen dat alle transacties veilig worden uitgevoerd. Bovendien biedt Wise transparantie over zijn tarieven en valutakoersen, waardoor je als klant altijd weet waar je aan toe bent.

Zo bereik je de klantenservice van Wise

Bij Wise kun je niet een kantoor binnenlopen om om hulp te vragen. Maar er zijn wel andere manieren waarop je met Wise in contact kunt komen als je hulp nodig hebt. Dat kan door contact op te nemen met:

Conclusie 

Dankzij Wise kun je snel en gemakkelijk geld versturen, ontvangen en beheren in verschillende valuta. Omdat er altijd gerekend wordt met de middenkoers is het altijd duidelijk wat je moet betalen als er valuta gewisseld moet worden.

Daarnaast is het mogelijk om verschillende valuta tegelijk op je rekening te beheren en om lokale accountgegevens aan te vragen in een bepaalde valuta. Hiermee kun je flink op kosten besparen. Je kunt een betaalpas aanvragen bij je Wise-rekening en het enige wat je daarvoor hoeft te betalen zijn de eenmalige verzendkosten. De virtuele betaalkaart van Wise is zelfs helemaal gratis.

Een Wise-rekening is gratis online te openen en het kost je slechts enkele minuten om dit te doen. Ben je van huis, dan kun je in de app van Wise je geld beheren. Wise is geen bank, maar net zo veilig en vaak een stuk sneller. Een Wise-rekening is dus een enorm praktisch middel om je financiën te regelen waar ter wereld je ook bent.

Hoe werkt Wise: FAQ 

Heb ik een bankrekening nodig voor Wise?

In principe heb je geen bankrekening nodig om een Wise account te kunnen openen. Je kunt dan geld ontvangen op je Wise rekening. Om zelf geld op je Wise rekening te kunnen zetten heb je wel een andere rekening nodig. Dit kan een bankrekening zijn, maar ook een online rekening.

Kan ik contant geld storten op een Wise-account?

Nee, het is niet mogelijk om contant geld op je Wise-rekening te storten.

Wat is het maximale bedrag dat ik via Wise kan verzenden?

Het maximale bedrag dat je met Wise kunt verzenden hangt af van het land waar je het geld naartoe stuurt en de valuta. Over het algemeen zijn de limieten bij Wise hoog, en als je meer wil versturen kun je altijd contact opnemen om te kijken naar de mogelijkheden.

Hoelang duurt het om geld over te maken met Wise?

Geld overmaken bij Wise duurt in 45% van de gevallen een fractie van een seconde en vaak is het binnen een dag geregeld. In enkele gevallen neemt de overdracht meerdere werkdagen in beslag. De tijdsduur is afhankelijk van overschrijfmethode, de landen waarvan en waarnaartoe geld gestuurd wordt, de valuta en de veiligheidschecks die nodig zijn.

Is het veilig om geld op mijn Wise-account te bewaren?

Ja. Wise wordt gereguleerd en treft daarnaast veiligheidsmaatregelen om je account en je geld te beschermen, zoals encryptie en meerfactorauthenticatie.

Hoe kan ik een Wise-account openen?

Je kunt een Wise-account openen door de Wise app te downloaden en binnen de app op ‘accounts’ en vervolgens op ‘get started’ te klikken. Je kunt ook een account openen door naar de Wise website te gaan en op de homepage op de knop ‘open account’ te klikken.

Gebruikt Wise de middenkoers?

Ja, Wise gebruikt altijd de middenkoers voor het wisselen van valuta.

Kan ik Wise gebruiken om geld te ontvangen?

Jazeker, Wise is een hele goede manier om geld te ontvangen. Je kunt gewoon je Wise rekeninggegevens doorgeven aan de verzender van het geld. Je kunt ook lokale accountgegevens krijgen bij Wise in verschillende valuta die je kunt doorgeven aan de verzender.

Welke documenten heb ik nodig om mijn account te verifiëren bij Wise?

Om je account te verifiëren heb je een paspoort of ID-kaart nodig en soms wordt er om een adresbewijs gevraagd.